Mijn grootvader richtte in 1924 Geostick op. Inmiddels sta ik zelf dertig jaar aan het roer en zijn er driehonderd mensen in dienst. Waar heeft Geostick haar succes aan te danken?
Het klinkt als een open deur, maar als eigenaar van Geostick ben ik niet voornemens voor snelle winst te gaan om shareholders tevreden te stellen. Het is mijn doel om beheersbare lange termijn groei aan te houden, waarbij er een gezonde onderneming blijft staan om over te dragen aan de 4e generatie. Ook voor personeel moet de groei werkbaar zijn. Momenteel gaat hier extra aandacht naar uit, omdat de werkdruk hoog is door de groei.
Over de cultuur bij familiebedrijven wordt veel geschreven. Medewerkers bij Geostick geven aan de cultuur als erg prettig te ervaren. Dit blijkt ook uit het verloop, dat erg laag is. Veel mensen werken al meer dan tien jaar bij ons. Ik vind het belangrijk dat medewerkers zich gewaardeerd voelen en graag bij Geostick werken.
Voorheen ging ik met mijn hele gezin op kraamvisite als een medewerker een baby had gekregen. Tegenwoordig zijn we daar helaas te groot voor, maar we ondervangen dit wel door bijvoorbeeld een familiefeest te organiseren, en door het jaarlijkse sinterklaasfeest in onze eigen pub.
Voor de directie vind ik het ook erg belangrijk dat ze zich verbonden voelen met Geostick, omdat we zoveel met elkaar te maken hebben. We organiseren regelmatig activiteiten waarbij ook de partners van de directieleden aanwezig zijn, om zo het familie gevoel tot uiting te laten komen. En doordat we elkaar ook op een andere manier leren kennen en waarderen hebben we een sterke band. Zowel de financieel directeur, Michiel Schmitz, als operationeel directeur Cees Schouten, werken al meer dan dertig jaar bij Geostick.
Momenteel ben ik de enige aandeelhouder van Geostick. Ook directieleden mogen geen aandelen hebben bij Geostick, om de besluitvorming niet onnodig gecompliceerd te maken. Bij andere organisaties zie ik dat besluitvorming soms onnodig lang duurt, omdat er veel mensen betrokken zijn. Als er nieuwe investeringen gedaan moeten worden, dan kan ik zelf beslissen. Een mooi voorbeeld hiervan is een nieuwe pers die Cees Schouten (operationeel directeur bij Geostick) en ik graag wilden aanschaffen.
Tijdens de beurs in Brussel onderhandelden we over een pers, terwijl ze de stand al aan het afbreken waren. Binnen tien minuten was de deal gesloten. Ik wist zeker dat het een goede beslissing was en hoefde gelukkig niemand om toestemming te vragen.
Door de goede financiële situatie en de snelle besluitvorming, kunnen we ook innovatief bezig zijn. Als we kansen in de markt zien, investeren we zonder dat dit zich op de hele korte termijn terug moet betalen. Een goed voorbeeld hiervan is software die we aangeschaft hebben, zodat producten online opgemaakt kunnen worden. Dit is een investering die zich niet direct in één jaar terug kan betalen, maar waarvan we wel overtuigd zijn dat dit in de toekomst belangrijk wordt.
Natuurlijk zijn er ook kritische kanttekeningen bij een familiebedrijf. Ruzies tussen familieleden vanwege het gemeenschappelijk familiebedrijf, waar over de bedrijfsvoering individuele familieleden verschillende ideeën hebben, zijn een herkenbaar probleem. Het allerbelangrijkste vind ik dat de 4e generatie (mijn drie zoons) op een goede bedrijfsmatige manier met elkaar omgaan. Mogelijke conflictsituaties van familiebedrijven bespreken we daarom nu al in een vroeg stadium en leggen we ook met elkaar schriftelijk vast. Ik zal trots zijn als we over vijf jaar het honderdjarige bestaan (koninklijk) gaan vieren en er een 4de generatie is, die staat te popelen om het roer over te nemen.
Ik hoop dat de identiteit van Geostick als familiebedrijf: de lange termijn visie, onze familiecultuur en het kunnen nemen van snelle beslissingen, bijdraagt aan een positief beeld bij onze klanten. Zij zijn immers een essentieel onderdeel van ons bestaansrecht.
Peter Berveling
Directeur/Eigenaar Geostick
De focus van Geostick is vooruitstrevend en continue gericht op ontwikkeling voor onze medewerkers.
Kwaliteit begint bij Kwaliteitsbesef waarbij aan 4 belangrijke voorwaarden wordt voldaan.
Lees in de Geostick blogs wat er speelt in onze organisatie, de branche en bij onze klanten. Wij vertellen er graag over!