Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies.

Voor meer informatie over het cookiegebruik en het verwerken van gegevens, bekijk onze Cookie Statement en Privacy Statement

Financiën in coronatijd - De Grote Drie

Blog door Armand van Huut, CFO Geostick Group


In het voetbal kennen we de grote drie: Ajax, Feyenoord en PSV (in willekeurige volgorde). Ook binnen Geostick hebben wij de grote drie en dat zijn Omzet, Marge (of Toegevoegde Waarde) en Kosten. Hoe hebben deze factoren bijgedragen aan het beheersen van de effecten van de coronacrisis?

Risicospreiding houdt omzet op niveau

Binnen Geostick kennen wij een grote diversificatie van afzetmarkten waaraan onze producten worden geleverd. De omzet wordt onder andere gerealiseerd in chemie, food, non-food en healthcare. Waar sommige sectoren in de coronacrisis problemen kennen zoals horeca en bloemen, laten andere sectoren juist een tegenovergestelde beweging zien zoals personal care, verf en logistiek. Een goede risicospreiding helpt dus om de omzet op niveau te houden, ook tijdens deze moeilijke tijden.

Toegevoegde waarde

Het is lastig om de omzet op hele korte termijn te beïnvloeden. Een nieuwe klant is niet eenvoudig en snel binnen te halen, je hebt er morgen geen half miljoen omzet bij. De marge is net iets beter te beïnvloeden, al zijn hier vaak prijsafspraken gemaakt voor een langere periode. Het zorgen voor een breed pakket aan leveranciers is daarom belangrijk om de aanvoer van basismaterialen en andere grondstoffen efficiënt te laten verlopen, ook wanneer het aanbod uit de markt sterk onder druk staat zoals tijdens de eerste golf in maart en april van dit jaar. Wederom het spreiden van risico, maar dan aan de inkoopzijde.

Kostenbesparing

De kosten zijn daarentegen veel eenvoudiger te beïnvloeden. Het schakelen op de inzet van personeel door te werken met een flexibele schil, het schrappen van niet noodzakelijke kosten en een ‘tandje minder’ waar het kan zullen snel een positief effect hebben op het resultaat en de cashflow.

Geostick is een betrouwbare partner

De coronacrisis is ook niet ongemerkt aan Geostick voorbijgegaan. Door een goede spreiding van onze afzetmarkten, het beschikbaar hebben van meerdere leveranciers en het snel schakelen op de kosten zijn de negatieve effecten gelukkig beperkt gebleven. Er is geen gebruik gemaakt van de diverse hulpmaatregelen die door de overheid beschikbaar zijn gesteld. Geostick kan gezonde cijfers overleggen, heeft een sterke cashflow en meer dan voldoende weerstandsvermogen om ongeschonden uit de crisis te komen en een betrouwbare partner te blijven voor haar klanten!

Lees ook onze andere blog- en nieuwsberichten


De weg naar ISO 22000 FSSC certificering

In een markt waar steeds meer aandacht is voor gezonde en veilige voeding heeft Geostick besloten om alle productielocaties te certificeren voor voedselveiligheid conform het ISO 22000 FSSC-certificaat.

Geostick Foundation reikt cheque uit aan JustDiggit

Namens de Geostick Foundation heeft Peter Berveling een cheque overhandigd aan Justdiggit. De cheque werd in ontvangst genomen door Floortje Dessing, ambassadrice van JustDiggit, en Wessel van Eeden, Global Marketing Director.

Blog overzicht

Lees in de Geostick blogs wat er speelt in onze organisatie, de branche en bij onze klanten. Wij vertellen er graag over!