Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies.

Voor meer informatie over het cookiegebruik en het verwerken van gegevens, bekijk onze Cookie Statement en Privacy Statement

Geostick stapt over naar BPA-free materiaal

Blog door Cees Schouten, Operationeel Directeur Geostick Groep


Per januari 2020 wordt het in Europa wettelijk verplicht om over te stappen op thermo materialen met een maximale concentratie van 0,02% BPA. Geostick wacht echter niet tot januari en zet bovendien een stap extra door deze zomer al over te gaan op geheel BPA-free Thermo Eco zelfklevende etiketten.


Het belang van verantwoord materiaalgebruik staat voor ons namelijk buiten kijf. En we vervullen graag een voortrekkersrol: vooruitstrevendheid is niet voor niets één van onze kernwaarden!

Wat gaat er veranderen?

Deze BPA beperkende regelgeving dekt vanaf 2020 alle thermo papiermaterialen. Dit hittegevoelige materiaal verkleurt direct door het te verwarmen, er wordt geen aparte inkt of toner gebruikt.


Het grote voordeel van thermisch printen is dat de kwaliteit van de afdruk erg goed is. Bij Geostick drukken we vaak thermische etiketten voor de food- en logistieke industrie, maar ook vanuit de zorg is er veel vraag naar.

BPA - Alledaags

De meeste consumenten komen dagelijks in aanraking met de stof BPA (ook wel bekend als Bisfenol A). Het is namelijk een van de meest geproduceerde chemicaliën ter wereld.


De stof kan in het lichaam belanden door contact met de huid en via de mond. Gezondheidsonderzoek wijst echter uit dat veelvuldige blootstelling aan BPA mogelijk gezondheidsrisico’s met zich mee kan brengen[1].

BPA - Omstreden

Nu het effect van BPA op het menselijk lichaam duidelijk wordt, vindt de Europese Unie het tijd voor uitgebreidere regelgeving.  

BPA zit met name in


  • Voedselverpakkingsmaterialen
  • Kassabonnen
  • Huisstof
  • Speelgoed
  • Cosmetica.

Vooraan bij nieuwe ontwikkelingen

De overstap naar Thermo Eco BPA-free als standaard is voor ons zelfsprekend, net als het inzetten op bijvoorbeeld biobased en composteerbare materialen. Geostick wil als organisatie toonaangevend en onderscheidend zijn en zich blijven ontwikkelen. Bij de overstap naar betere, gezondere en duurzame materialen staan we dan ook graag met onze neus vooraan. Onze klanten hebben zo altijd toegang tot de nieuwste mogelijkheden op het gebied van etiketten en op deze manier kunnen wij snel inspringen op de wensen van de markt.

Lees ook onze andere blogberichten

Aandacht voor onze medewerkers

De focus van Geostick is vooruitstrevend en continue gericht op ontwikkeling voor onze medewerkers.

Eerlijk zakendoen

Voor Geostick is ‘Eerlijk zakendoen’ één van de 5 speerpunten van het MVO huis en ligt hiermee verankerd in onze bedrijfsstrategie.

Blog overzicht

Lees in de Geostick blogs wat er speelt in onze organisatie, de branche en bij onze klanten. Wij vertellen er graag over!