In een land waar overgewicht een groeiend probleem is – de helft van de Nederlanders is te zwaar - moet het voor consumenten makkelijk zijn om gezonde keuzes te maken in de supermarkt. Het nieuwe voedselkeuzelogo Nutri-Score gaat daarbij helpen.
Nutri-Score is ontwikkeld in Frankrijk door onafhankelijke wetenschappers. Het logo geeft middels verkeerslichtkleuren (van groen tot rood) en letters (van A tot E) snel informatie over de voedingswaarde van een product. Een donkergroene A is de beste keuze, een donkeroranje E is het minst gezond. Pluspunten zijn er voor vezels, fruit, groenten, peulvruchten, noten en eiwitten; minpunten scoren suikers, verzadigd vet, zout en een hoog caloriegehalte. Met het systeem kun je in één oogopslag producten met elkaar vergelijken. Critici vinden het een nadeel dat het systeem geen rekening houdt met vitaminen, mineralen, bewerkingen, toevoegingen en allergenen. Het gedetailleerde ingrediëntenlabel op de achterkant van verpakkingen blijft ook bestaan.
Landen als Frankrijk, Spanje, België, Duitsland en Zwitserland gebruiken Nutri-Score al. Ook in Nederland is het straks het enige toegestane voedsellogo. Het is wel nodig het systeem aan te passen, zodat het aansluit bij de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum. Als het gebruik van het logo eenmaal is toegestaan, zal de overheid voedselproducenten adviseren het zo snel mogelijk op de verpakkingen te zetten. Het is echter niet verplicht. Maar als een voedselproducent één artikel voorziet van een Nutri-Score, moet hij dat op al zijn producten doen.
Naar verwachting wordt het gebruik van Nutri-Score vanaf medio 2021 in Nederland toegestaan. De overheid zal de voedselfabrikanten tijdig informeren.
In 2020 heeft de Geostick Foundation een aantal grote projecten gesteund, waaronder Justdiggit en Dokters van de Wereld, en daarnaast ook een aantal kleinere en lokale initiatieven.
Wist u dat Zebra naast printoplossingen ook mobiele computer oplossingen aanbiedt? Lees meer over de TC21-HC en TC26-HC.
Lees in de Geostick blogs wat er speelt in onze organisatie, de branche en bij onze klanten. Wij vertellen er graag over!