Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies.

Voor meer informatie over het cookiegebruik en het verwerken van gegevens, bekijk onze Cookie Statement en Privacy Statement

Kwaliteit met een hoofdletter

Blog door Jan-Pieter Brandwijk, Algemeen Directeur Geostick Heumen


Veel mensen denken bij 'Kwaliteit' meteen aan een productieafdeling, want daar wordt immers het uiteindelijke product gemaakt. Dat is echter een complete misvatting.


Kwaliteit moet in alle haarvaten van de onderneming zitten en behoort tot het DNA van een bedrijf. Binnen de Geostick Groep, met haar diverse vestigingen en zo’n 315 werknemers, is Kwaliteit een flinke verantwoordelijkheid.


Tegelijkertijd is het een mooie uitdaging, want de focus op Kwaliteit zorgt voor het continu verbeteren van onze processen, producten en daarmee de hele organisatie.

Een zaak van iedereen

Kwaliteit begint bij de verkoop en eindigt pas als de klant tevreden is met het product. Het zit in het hele bedrijfsproces: wanneer de verkoopafdeling niet de juiste orderspecificaties of verwachting van de klant doorgeeft, dan krijgt de klant niet zijn gewenste product geleverd.


Een klein foutje in de productie kan tot grote problemen leiden bij de klant. Missers in het magazijn, of gevaarlijke situaties op de werkvloer zetten de gewenste Kwaliteit op het spel. Onjuiste facturatie kan leiden tot ontevredenheid en zo kan ik elke afdeling of persoon in een organisatie benoemen.


Iedereen binnen een organisatie moet doordrongen zijn van zijn of haar persoonlijke bijdrage aan de Kwaliteit, en daarmee aan het succes, van de onderneming.

Kwaliteit een gewoonte 

Kwaliteit begint bij een oprecht Kwaliteitsbesef en kan alleen gedijen binnen de juiste bedrijfscultuur waarbij aan 4 belangrijke voorwaarden wordt voldaan: 

Leiderschap

managers moeten zorgen dat hun uitspraken overeenkomen met hun daden. Directie en managers moeten zelf laten zien dat Kwaliteit een prioriteit is. 

Communicatie

de collega's op alle afdelingen moeten op de hoogte zijn van de Kwaliteitsboodschappen en weten hoe zij hieraan kunnen bijdragen. 

Betrokkenheid

Iedereen in de organisatie moet gemotiveerd en betrokken zijn om Kwaliteit tot zijn persoonlijk aandachtsveld te maken. 

Initiatieven

Laat collega's meedenken en vooral ook meebeslissen over Kwaliteitszaken. Onze medewerkers zijn de meest essentiële succesfactor voor onze organisatie. 

Kettingreactie

Om de Kwaliteit op een hoog niveau te houden, zijn doordachte processen en protocollen nodig. Eigen interpretaties buiten deze protocollen om kunnen leiden tot problemen. Laat je een vuilniszak buiten slingeren, dan kan dat leiden tot toenemende verloedering.


Neem je een loopje met veiligheidsvoorschriften of neem je het niet zo nauw met een beetje rotzooi op de werkvloer, dan zit de worm in je bedrijfscultuur. Een kleine fout kan een negatieve kettingreactie in gang zetten. Zo zijn er veel ogenschijnlijk onbelangrijke details die toch een negatieve invloed hebben op de uiteindelijke Kwaliteit. 


First Time Right 

Ons doel bij Geostick is om de Kwaliteit van onze bestaande producten doorlopend te verbeteren. Wij werken daarom volgens het First Time Right principe: alles met aandacht, concentratie en vakmanschap meteen in één keer goed doen. Corrigeren duurt veel langer, kost meer geld en veel negatieve energie en leidt uiteindelijk tot meer werkdruk.


Een goed product zorgt voor een optimale klantervaring, en het bespaart naast herstelkosten, ook extra levering, extra administratie en retourzendingen. Hiermee verhogen we de efficiëntie waardoor de kosten worden gereduceerd.


Kwaliteit leveren maakt bovendien iedere medewerker trots. 

Kortom, Kwaliteitsmanagement biedt in alle opzichten voordelen. En daarin willen we investeren, want permanente Kwaliteit is een voorwaarde voor een verdere groei van de Geostick Groep.


Er wordt weleens gezegd: Kwaliteit is de trots van vakmanschap. Daar ben ik het volledig mee eens. Voortaan schrijven we daarom Kwaliteit met een hoofdletter K!

Lees ook onze andere blogberichten

Aandacht voor onze medewerkers

De focus van Geostick is vooruitstrevend en continue gericht op ontwikkeling voor onze medewerkers.

Eerlijk zakendoen

Voor Geostick is ‘Eerlijk zakendoen’ één van de 5 speerpunten van het MVO huis en ligt hiermee verankerd in onze bedrijfsstrategie.

Blog overzicht

Lees in de Geostick blogs wat er speelt in onze organisatie, de branche en bij onze klanten. Wij vertellen er graag over!