Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies.

Voor meer informatie over het cookiegebruik en het verwerken van gegevens, bekijk onze Cookie Statement en Privacy Statement

Jan-Pieter Brandwijk nieuwe directeur innovatie & duurzaamheid

Geostick, een familiebedrijf van bijna 100 jaar, heeft duurzaamheid al sinds de opkomst hoog in het vaandel staan. Het is dan ook geen wonder dat één van de belangrijkste kernwaarden maatschappelijk verantwoord ondernemen is. Om deze visie meer daadkracht te geven heeft Geostick Jan-Pieter benoemd als directeur innovatie & duurzaamheid. Wij gingen een gesprek met Jan-Pieter aan, om meer te weten te komen hoe Geostick verder gaat verduurzamen.

 

Verduurzaming begint bij jezelf. Het begint bij bewustwording en wat je zelf kunt doen om de wereld een beetje beter te maken. Natuurlijk hebben de grotere concerns een grotere impact op het milieu en zal er door de gehele keten processen aangepast moeten worden om de uiteindelijke doelstelling CO2 neutraal te behalen. Wij zijn daar continue mee bezig, zowel met onze leveranciers, onze klanten en onszelf. Uiteindelijk wordt iedereen op termijn geconfronteerd met een carbon footprint van 0, om CO2 te verminderen. Als wij onze footprint naar 0 kunnen brengen, is dit gelijk winst voor onze klanten, want dat draagt dan ook bij aan hun footprint.

De keten

De keten is heel breed en veel omvattend. Als we eerst kijken naar onze eigen bijdrage in de keten en wat wij zelf kunnen doen, dan hebben we al een aantal belangrijke stappen gezet. Zo hebben wij ons hele dak van ons Digital Printing Center vol gelegd met zonnepanelen. Maar liefst 3.214 panelen, goed voor ruim 390 huishoudens op jaarbasis. Maar dat is nog niet genoeg. Wij kijken veel verder hoe we met elkaar naar CO2 neutraal kunnen. Zo zijn wij aan het onderzoeken of wij een eigen duurzame energievoorziening gaan opzetten. Ook kijken wij naar onze transporteurs, vrachtwagens zijn nu eenmaal een zware vervuiler in het proces. Daarom zitten wij met onze transporteurs en onze papierleveranciers om tafel om de keten te verduurzamen. Vanuit inkoop zijn wij altijd op zoek naar duurzaam geproduceerde producten.

ISO26000

Binnen de internationale ISO normeringen is er één die zich richt op het maatschappelijk verantwoord ondernemen en uit vier gradaties bestaat; de ISO26000. Onze doelstelling is om over vier jaar de laatste stap hierin te zetten. Zo kunnen wij als organisatie stapsgewijs iedereen meenemen in ons MVO-beleid. Omdat wij dit stapsgewijs gaan uitrollen hebben de medewerkers de kans om te wennen en veranderingen door te voeren. Ook voor te werven personeel is het van belang dat zij zien hoe wij omgaan met een duurzame keten, want iedereen, zeker de jeugd, wilt graag werken in een organisatie die zijn verantwoordelijkheid neemt en waarbij jezelf bijdraagt aan een stukje verbetering van de wereld. Hoe mooi zou het zijn als een operator achter de pers staat en dan beseft; ik ben nu CO2 aan het reduceren i.p.v. het produceren.

Toekomst

Daar willen we naartoe en wij zijn ervan overtuigd dat wij ons CO2 certificaat behalen en daarmee dus ook de footprint van onze klanten reduceren. Dit willen wij ook creëren met onze ketenpartners die ook naar CO2 neutraal of eronder gaan, zodat zij weer bijdragen aan de reducering van onze eigen footprint, aldus Jan-Pieter.