Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies.

Voor meer informatie over het cookiegebruik en het verwerken van gegevens, bekijk onze Cookie Statement en Privacy Statement

Merkvervalsing

Een aantal van onze klanten worstelt met merkvervalsing door voornamelijk ondernemingen uit China. Deze ondernemingen verkopen producten van mindere kwaliteit, voor een lagere prijs, onder de naam van onze klant. En ze worden er steeds beter in.


Onze klant loopt omzet mis én loopt imagoschade op. Als consument heb ik er ook een hekel aan. Afgelopen week wilde ik nieuwe zonnebrand kopen online. De Piz Buin was zo scherp geprijsd dat ik me afvroeg hoe deze prijs tot stand was gekomen; was het de collectie van vorig jaar, heeft de inkoper goedkoop ingekocht of was het merkvervalsing? 


Door deze vragen van onze klanten en mijn interesse in techniek, heb ik mij hierin verdiept. En ik heb ontdekt dat onze HP Indigo persen heel veel mogelijkheden bieden, waardoor wij meer zekerheid kunnen geven op originele producten aan zowel de producent als de consument. Door het combineren van deze technieken in een etiket, kunnen wij meer zekerheid kunnen geven op originele producten aan zowel de producent als de consument.


Feiten en Cijfers van merkvervalsing

In 2016 werden er in Europa ruim 41 miljoen nepartikelen onderschept, die een waarde vertegenwoordigde van €673 miljoen. Het zijn met name consumentenproducten, besteld via webshops, zoals schoenen, kleren en accessoires. 


Merkvervalsing moeilijk tegen te gaan

In de EU is de verkoop van nepartikelen verboden. Maar het is ingewikkeld om de wildgroei aan nepartikelen tegen te gaan. Dit komt met name omdat de nepproducten steeds minder goed van echt te onderscheiden zijn. Hierdoor wordt onderzoek door douane, overheid en aankopende partijen een tijdrovende en dure klus. 


Wat kunnen merken doen aan vervalsing van hun producten?

Om echte producten eenvoudig en snel te kunnen onderscheiden komt HP Indigo met een breed scala aan oplossingen voor veiligheids- en merkbescherming. Geostick biedt hiervan onder andere microteksten, micro 2d barcodes en HP Indigo Electronic Ink Onzichtbaar (geel/blauw).


HP Microtekst is een uniek lettertype, ontworpen voor HP Indigo persen, die er voor het blote oog uitzien als een decoratielijn. Ze kunnen op strategische plekken worden verwerkt en zijn alleen te lezen met een vergrootglas. De Micros 2d barcodes zijn barcodes die tot 4 keer kleiner zijn dan standaard barcodes. Deze variabele barcodes zijn bijna niet zichtbaar in het ontwerp en kunnen data bevatten voor verificatie en traceerbaarheid.


Als laatste biedt Geostick “onzichtbare inkt”. Deze onzichtbare inkten, genaamd ElectroInk, zijn alleen zichtbaar onder een UV licht, met LED of blacklight. Deze druktechnieken passen wij toe op de etiketten die op de producten worden geplakt. De douane, overheid en aankopende partijen kunnen eenvoudig en snel zien of het om merkvervalsing gaat. 


Al deze vooruitstrevende technieken bieden we aan bij onze klanten, zodat ze de strijd aan kunnen gaan met merkvervalsers. Ik hoop dat ik me over een aantal jaar niet meer hoef af te vragen of de zonnebrand die ik koop wel echt gemaakt is door het merk dat erop staat. 


Cees Schouten, Operations Director Geostick Group

Lees ook onze andere blogberichten

Aandacht voor onze medewerkers

De focus van Geostick is vooruitstrevend en continue gericht op ontwikkeling voor onze medewerkers.

Kwaliteit met een hoofdletter

Kwaliteit begint bij Kwaliteitsbesef waarbij aan 4 belangrijke voorwaarden wordt voldaan.

Blog overzicht

Lees in de Geostick blogs wat er speelt in onze organisatie, de branche en bij onze klanten. Wij vertellen er graag over!